CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, January 6, 2009

cabaran pertama...

6 januari 2009
hari kedua persekolahan...
aku dikejutkan dengan ketidakhadiran seorang murid untuk dua hari berturut2
mengelabah di buatnya...
regester tak update lagi, mana nak cari contact number...
menurut seorang informer...
cikgu, semalam saya nampak dia kat cc...
aik?... tak datang sekolah tapi pi cc...

kerobek regester lama (tahun lepas) cari contact number...
alhamdulillah jumpa...
kring... kring...
hello... boleh saya bercakap dengan puan dot dot dot
kenapa anak puan dah dua hari tak datang sekolah?
sebenarnya cikgu.... anak saya ni...
blah... blah... blah...
telefon bertukar tangan kepada PKHEM (warga convent paling sebok di abad ini)
blah... blah... blah...

aku pun blah...
tak lama kemudian,
aku didatangi 2 orang prefect, cikgu PKHEM nak jumpa sekarang...
sesampainya aku di pejabat... ku lihat PKHEM bersama seorang ibu muda...
sedang menangis...
aku sangat pasti, ini ibu kepada murid aku yang ponteng tu...

rintihan seorang ibu...
saya tak dapat sekolahkan anak saya, sebab saya tak mampu nak beli baju sekolah, baju sekolah lama dan ketat... dua tahun pakai, kasut sekolah dah koyak dan sempit, buku sekolah dan peralatan sekolah... tunggulah 15 haribulan ni, kalau saya dapat gaji, saya akan beli sikit2... saya ada 4 orang anak, semua sekolah. buat masa ni baru seorang dapat sekolah... yang 3 lagi tunggu giliran..bila dan ada duit nanti...sekolah lah...
saya ni bukanlah ibu tunggal... tapi...
suami saya dah tinggalkan kami... ikut isteri mudanya...

aduh... aduh... aduh...
aku paling tak suka situasi ini sebenarnya...
kenapa jantan2 durjana ini dibiarkan lahir ke dunia...
lahir semata2 mau menyusahkan mahluk Tuhan bernama isteri dan anak2...

PKHEM kami yang perihatin, baik hati, bijaksana, bertanggungjawab, berbudi pekerti tinggi, bersopan santun, berahlak mulia, berhati mulia dan lain2 nilai murni yang ada....
menghulurkan beberapa keping note merah kepada ibu muda itu...
puan, belikan anak kasut sekolah dan tudung sekolah..
kalau tak ada baju sekolah, pakai saja baju pjk... nanti kami usahakan baju sekolah...

malas tah ku ingau...

1 tetamu aku:

dolaque said...

mmg cabaran tu....
uda tnang aja.....
laayaaaannn....